مرخصي بدون حقوق در قانون كار

مشاوره حقوقي وكيل دات كام

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

مرخصي بدون حقوق در قانون كار

۴ بازديد

كارگران از عوامل موثر در جامعه به حساب ‌مي‌آيند كه قانونگذاران براي حفظ حقوق آن‌‌ها قوانين متفاوتي را وضع نموده‌اند. يكي از اين قوانين تعيين روز‌‌هاي مرخصي براي كارگر ‌مي‌باشد كه هر نوع مرخصي روزهاي مشخصي دارد. مرخصي باعث ‌مي‌شود كه فرد بتواند به امور غير كاري خود نيز رسيدگي كند‌. در ادامه قصد داريم در مورد مرخصي بدون حقوق كه يكي از انواع مرخصي در قانون كار ‌مي‌باشد توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : مرخصي بدون حقوق در قانون كار

مرخصي بدون حقوق چيست ؟

‌مر‌خصي بدون حقوق يكي از انواع ‌مر‌خصي‌‌هاي تعيين شده در قانون كار ‌مي‌باشد كه قوانين مربوط به خود را دارد. ‌مر‌خصي بدون حقوق همانطور كه از نامش مشخص است داراي حقوق نيست و هر فردي كه بخواهد از اين نوع ‌مر‌خصي استفاده كند در روز‌‌هاي ‌مر‌خصي ‌نمي‌تواند حقوق دريافت كند. ‌مر‌خصي بدون حقوق از جمله ‌مر‌خصي‌‌هايي است كه ‌مي‌تواند قرارداد كار را به حالت تعليق در بياورد ولي هيچ جاي نگراني نيست زيرا كارگر ‌مي‌تواند پس از اتمام روز‌‌هاي ‌مر‌خصي‌اش به سركار بازگردد. ‌مر‌خصي بدون حقوق معمولا از سمت كارگر درخواست ‌مي‌شود و براي امور شخصي و خانوادگي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

براي مثال فرد ‌مي‌تواند تا مدت يك ماه به حج برود و اين مدت يك ماه جزو ‌مر‌خصي‌‌هاي بدون حقوق او به شمار ‌مي‌رود و يا فردي ‌مي‌خواهد براي تحصيل مدتي كار خود را ترك كند كه در اينجا ‌مي‌بايست از ‌مر‌خصي بدون حقوق استفاده كند.‌ با توجه به توضيحاتي كه داده شد شايد برايتان‌ سوال شود كه مدت زمان ‌مر‌خصي بدون حقوق چقدر است كه در اين باره بايد بگوييم مدت زمان ‌مر‌خصي‌‌هاي بدون حقوق در قانون كار دو سال در نظر گرفته شده است و افراد ‌مي‌توانند بر اساس نياز خود به ‌مر‌خصي از آن استفاده كنند.

بازگشت به كار پس از پايان مرخصي بدون حقوق

يكي از سوالاتي كه ممكن است در ذهن افراد ايجاد شود اين است كه آيا ‌مي‌توانيم پس از اتمام ‌مر‌خصي بدون حقوق به سر كار خود بازگرديم كه در اين مورد بايد بگوييم بله با وجود اينكه دريافت اين نوع ‌مر‌خصي باعث ‌مي‌شود قرارداد كار به حالت تعليق در بيايد اما باز هم كارگر ‌مي‌تواند پس از پايان روز‌‌هاي ‌مر‌خصي‌اش به سركار بازگردد و كارفرما نيز طبق قانون كار موظف است كه او را بپذيرد و به او كار بدهد.

آيا مدت زمان مرخصي بدون حقوق جزو سابقه افراد محسوب ‌مي‌شود ؟

همانطور كه ‌مي‌دانيد ‌مر‌خصي بدون حقوق براي افراد قابل استفاده است و حقوقي نخواهد داشت.‌ اين نوع ‌مر‌خصي جزو سابقه افراد نيز به حساب ‌نمي‌آيد و فرد ‌مي‌بايست براي ادامه سابقه خود به سر كار بازگردد.

سوالات متدوال

آيا ‌مر‌خصي بدون حقوق جزو سابقه فرد محسوب ‌مي‌شود ؟

خير ‌مر‌خصي بدون حقوق جزو سابقه كاري فرد به شمار ‌نمي‌رود.

پس از دريافت ‌مر‌خصي بدون حقوق ‌مي‌توان دوباره به كار بازگشت ؟

بله در صورت بازگشت كارفرما نيز موظف است كه كارگر را بپذيرد.

مدت زمان ‌مر‌خصي بدون حقوق چقدر است ؟

مدت زمان ‌مر‌خصي بدون حقوق تا دو سال است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مرخصي بدون حقوق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مرخصي بدون حقوق پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماييم

 

 

 

منبع : مرخصي بدون حقوق در قانون كار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.