حق مالكيت

مشاوره حقوقي وكيل دات كام

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

حق مالكيت

۶ بازديد

مبحثي كه مي‌خواهيم در اين مقاله مورد بررسي قرار دهيم بررسي نكات حق مالكيت مي‌باشد. مالكيت حقي رايج و شناخته شده در جامعه است كه مورد حمايت قانونگذار و شرع مي‌باشد. اين حق بيانگر رابطه حقوقي خاصي ميان انسان و اشياء است. در ادامه نكاتي را بيان مي‌كنيم كه از اهميت بسزايي برخوردار مي‌باشند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع :  حق مالكيت

بررسي قاعده تسليط در حق مالكيت

مطابق قانون مدني و فقه مالك يك مال مي‌تواند هر تصرفي را كه مي‌خواهد در مايملك خود انجام دهد. به اين قاعده قاعده تسليط مي‌گويند. همچنين مطابق عبارات مختلفي كه در شرع اسلام آمده است، مالك يك مال مانعي براي تصرف در مالش ندارد.

تسليط و لاضرر

نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه گاهي اوقات جمع قاعده تسليط با قاعده لاضرر مشكل دارد. قاعده لاضرر بيان مي‌كند كه نبايد به ديگران ضرر زده شود در حالي كه مالك در مالش تصرف مي‌كند و مطابق قاعده تسليط مانعي براي انجام اين كار ندارد. اگر تصرف مالك در مالش موجب شود تا به ديگري ضرر وارد شود در اينجا قاعده لاضرر بر تسليط مستولي مي‌گردد. چراكه دخل و تصرف در مايملك اشخاص نبايد وسيله اضرار به ديگري بشود.

به زبان ساده‌تر مالك حق ندارد حق مالكيت خود را دستاويز قرار دهد تا حقوق ديگران را ضايع كند و اينجا قانون مقابل او مي‌ايستد. به طور كلي استيفاي از حقوق شخصي تا جايي مجاز است كه به حقوق ديگران تعرض نشود.

منظور از مالكيت تبعي چيست ؟

هنگامي كه يك شخص مالك يك مال مي‌شود اين امكان وجود دارد كه به تبع آن مال، مالك مال ديگري نيز بشود. در اين صورت مبحث مالكيت طبيعي مطرح مي‌شود. بايد توجه كنيم كه مالكيت طبيعي به دو گروه تقسيم مي‌شود.

مالكيت تبعي طبيعي | حق مالكيت

موقعيتي را تصور كنيد كه يك شخص با خريداري كردن يك زمين مالك آن مي‌شود و پس از مدتي درختي در زمين او رشد مي‌كند. اين شخص به تبع اين كه مالك زمين است مالك درخت نيز مي‌شود. به اين مالكيت مالكيت تبعي طبيعي مي‌گويند.

مالكيت تبعي مصنوعي | حق مالكيت

مالكيت مصنوعي در اثر كاري ايجاد مي‌شود كه شخص انجام مي‌دهد. به عنوان مثال شخصي زميني را خريداري مي‌كند و در آن زمين درختي را مي‌كارد. اين شخص به سبب مالك بودن نسبت به زمين مالك آن درخت نيز مي‌شود و مالكيت او به سبب كاري است كه او انجام داده است. به اين نوع مالكيت، مالكيت تبعي مصنوعي مي‌گويند.

بررسي اماره تصرف

در ماده ۳۵ قانون مدني بيان شده است كه تصرفي كه به عنوان مالكيت باشد نشانه مالكيت فرد است مگر اينكه خلافش ثابت شود. بنابراين طبق تعريفي كه اين ماده ارائه داده است هر شخصي كه مالي را تصرف كرده است مالك آن مال به شمار مي‌رود مگر اينكه خلاف آن ثابت شود.
اين يك اصل است پس اگر كسي ادعا كند متصرف يك مال مالك مال نيست و تصرف او دليلي براي مالكيتش نمي‌باشد بايد اين امر را ثابت كند چراكه ادعاي او بر خلاف اصل مي‌باشد. بنابراين بايد براي ادعاي خود دليل بياورد.

توصيه مي‌كنيم مقاله اثبات مالكيت را مطالعه نماييد.

در چه چيز‌هايي تصرف به عنوان دليل مالكيت در نظر گرفته مي‌شود ؟

ممكن است يك شخص در يك عين تصرف داشته باشد و اين تصرف به عنوان دليل مالكيت در نظر گرفته شود. به عنوان مثال شخص متصرف خانه باشد. همچنين اين امكان وجود دارد كه شخص متصرف منافع باشد. به عنوان مثال تصور كنيد دو فرد كه يكي از آن‌ها داخل خانه است و ديگري در خارج از خانه بر سر اينكه چه كسي مالك منافع است اختلاف دارند. در اين صورت شخصي كه داخل خانه است مالك منافع به شمار مي‌رود. چرا كه در حال حاضر از منافع خانه استفاده مي‌كند متصرف منفعت به شمار مي‌رود مگر اينكه با سندي خلافش ثابت شود.
همچنين يك شخص مي‌تواند با استناد به اين كه نسبت به يك حق، تصرف داشته است اين تصرف را دليل بر صاحب حق بودن در نظر بگيرد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حق مالكيت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حق مالكيت پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع :  حق مالكيت

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.